دفاتر مالیاتی مهمترین ابزار تشخیص درآمد واحدهای تجاری و محاسبه مالیات است که توسط مودی به سازمان امور مالیاتی ارائه می شود. واحد مالیاتی با دریافت اظهارنامه، در زمینه رسیدگی دفاتر مالیاتی به فعالیت تخصصی می پردازد. کارشناس مالیاتی یا کارشناس ارشد مالیاتی، با توجه به بند ۲ ماده ۹۷ قانون مالیات مستقیم، دفاتر مالیاتی را بررسی کرده و در صورت مشاهده ایراد یا اشکال، نسبت به رد دفاتر مالیاتی یا علی الراس اقدام خواهد نمود .
- دلایل رد شدن دفاتر مالیاتی
با توجه به تبصره ۲ ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم، دلایل رد شدن دفاتر مالیاتی به شرح زیر می باشد:
- خارج شدن دفاتر ارائه شده از پلمپ
- فاقد یک یا چند برگ بودن دفاتر ارائه شده
- عدم ثبت نمودن فعالیت های مالی در دفاتر مالیاتی با شرط احراز
- ثبت بخش یا تمام فعالیت های مالی در حاشیه دفاتر ارائه شده
- ثبت بخش یا تمام فعالیت های مالی میان سطور دفاتر ارائه شده
- پاک کردن، تراشیدن و محو نمودن مندرجات دفاتر ارائه شده با هدف سوء استفاده
- خالی گذاشتن زیاد در صفحات دفاتر با هدف سوء استفاده
- سفید گذاشتن صفحه ای از صفحات دفاتر روزنامه و مشاغل با هدف سوء استفاده
- بستانکار شدن حساب های بانکی و نقدی به استثناء تطابق حساب بانکی با صورتحساب بانک
- بستانکار شدن حساب های بانکی و نقدی به استثناء ایجاد تقدم و تأخر ثبت حساب ها
- تأخیر تحریر دفاتر مشاغل و روزنامه زاید بر حد مجاز با توجه به ماده ۱۳
- تأخیر تحریر دفتر کل زاید بر حد مجاز با توجه به ماده ۱۴
- تأخیر تحریر زاید بر حد مجاز با توجه به ماده ۱۷
- عدم ثبت نمودن عملیات شعب در دفاتر مرکز با توجه به ماده ۱۵
- اشتباه پیش آمده در حساب به دلیل ثبت عملیات موسسه با توجه به عدم اصلاح طبق ماده ۱۱
- در صورت عدم استفاده مودیان مالیاتی حسب مورد از اوراق ماده ۱۶۹ قانون مالیات مستقیم
- عدم ارائه دستورالعلم های کار ماشین یا آیین نامه ها و نحوه فعالیت با نرم افزارهای مالی
- عدم ارائه یک یا چند جلد مربوط به دفاتر ثبت و پلمپ شده حتی نانویس
- استفاده از دفاتر پلمپ شده و ثبت شده مربوط به سال های قبلی با توجه به ماده ۳
- عدم تطابق قوانین دفاتر مالیاتی با داده ها و اطلاعات سیستم های الکترونیکی
- ثبت درآمدها و هزینه ها و فعالیت های مالی غیر واقع در دفاتر با شرط احراز
- نوشتن دفاتر با مِداد یا هر چیزی که امکان پاک کردن آن باشد
بدون دیدگاه