آیین‌نامه جدید دفاتر و اسناد مالیاتی ابلاغ شد | الزامی شدن دفاتر الکترونیکی از سال ۱۴۰۴

آیین‌نامه جدید دفاتر و اسناد مالیاتی ابلاغ شد | الزامی شدن دفاتر الکترونیکی از سال ۱۴۰۴


سازمان امور مالیاتی کشور از ابلاغ آیین‌نامه جدید نوع دفاتر، اسناد و مدارک مالیاتی و روش‌های نگهداری آن‌ها خبر داد. بر اساس اعلام رسانه مالیاتی ایران، این آیین‌نامه با امضای سید محمد هادی سبحانیان، رییس‌کل سازمان امور مالیاتی، و پس از تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی، به تمام ادارات کل امور مالیاتی کشور ارسال شده است.

این آیین‌نامه در اجرای ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم (اصلاحی ۱۳۹۴) و به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی تدوین شده و شامل هفت فصل، هشت ماده و ۱۶ تبصره است. طبق اعلام رسمی، اجرای مفاد این مصوبه از ابتدای سال ۱۴۰۴ برای همه مودیان الزامی خواهد بود.

الزام دریافت کد رهگیری دفاتر الکترونیکی

یکی از مهم‌ترین تغییرات این آیین‌نامه، تمرکز بر دفاتر الکترونیکی است. بر اساس مقررات جدید:

  • مودیانی که از دفاتر تجاری الکترونیکی استفاده می‌کنند
  • باید برای ثبت اطلاعات مالی در سامانه مربوطه
  • کد رهگیری پلمب دفاتر الکترونیکی را از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دریافت کنند.

این اقدام در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی، تسهیل فرآیند رسیدگی مالیاتی و کاهش تخلفات طراحی شده است.

جدول آیین‌نامه جدید دفاتر و اسناد مالیاتی ابلاغ شد | الزامی شدن دفاتر الکترونیکی از سال ۱۴۰۴
جدول آیین‌نامه جدید دفاتر و اسناد مالیاتی ابلاغ شد | الزامی شدن دفاتر الکترونیکی از سال ۱۴۰۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *